Traseul Piscul Negru- Varful Lespezi sau cum sa petreci frumos 8 ore pe ceas

Daca timpul ar fi fost un produs sau serviciu comercializabil, sunt sigur ca ar fi stat in topul vanzarilor fara nici un fel de promovare si asta mai ales pentru ca timpul este unul dintre cei mai mari producatori de angoase- atat de mare este nevoia si dependenta de el in ultima vreme…

De timp am avut nevoie in ultima expeditie montana pe care am efectuat-o de curand in Muntii Fagaras, de doua ori:

• timp bun, insorit, fara vant prea puternic si cer deloc variabil
  • timp pe ceas, de aproximativ 8 ore si ceva, cat m-am documentat ca ar dura tura de urcat-coborare, daca nu trebuie sa punem la socoteala faptul ca pana la iesirea in traseu au mai fost cateva ore de parcurs cu masina din Bucuresti. Aici am avut un aliat de nadejde, pentru ca am avut ca partener de tura ceasul meu Ingersoll automatic, distribuit in Romania de www.watchshop.ro.

Intotdeauna in drumetiile montane planificarea e cheia, iar follow-upul pe ceas e mandatoriu, pentru ca lumina solara nu te ajuta mult in turele mai lungi de apusul soarelui, iar telefoanele mobile, la -16 grade, cate erau prognozate pentru tura noastra, se descarca aproape instant. Cum cu timpul planificat am stat bine, haideti sa vedem cum a aratat in realitate tura:

Traseu: Piscul Negru – Stana – Vf. Lespezi si retur

Durata: 8 ore (cu pauze de aproximativ 45 minute in total pe traseu)

Muntii: Fagarasului

Punct plecare: Piscul Negru (1300 m)

Altitudine maxima: Varful Lespezi (2517m)

Diferenta nivel: 1217m

Fiind o tura de o singura zi in toiul iernii, ne-am programat plecarea foarte de dimineata din Bucuresti, trezirea fiind la ora cand vecinii mei de bloc se intorceau din club, pe la 4:30 a.m. In aproximativ 3 ore si un pic de la iesirea din Bucuresti am ajuns la destinatie, locul de start al traseului nostru, care este la doar 15-20 km sub Balea Lac.

• Piscul Negru (1300 m) – Stână – Vf. Lespezi (2517 m): 5 ore 20 minute

Start traseu. Partenerul meu de calatorie -ceas Ingersoll, http://www.watchsop.ro

Pana la golul alpin, traseul urca de langa Piscul Negru, pe langa o constructie de caramizi daramata, prin padure, aproximativ 45 minute. Trebuie sa mentionez ca dintre toate traversarile de paduri pana la iesirea in golurile alpine, aceasta, desi efectuata in zapada de aproximativ 1 metru pe langa carare, mi s-a parut cea mai dulce- panta e lina, iar peisajul se construieste atat de frumos cu fiecare pas tihnit.

Eu tin de timing, iar colegul meu de echipa, Bogdan, tine ritmul. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

Odata iesiti in golul alpin dupa 45 de minute de mers dam imediat pe dreapta de stana, care vara, din cate am inteles, musteste de caini neprietenosi. Unul dintre lucrurile care m-au convins cel mai tare sa efectuam acest traseu a fost si faptul ca stana este parasita din octombrie pana in luna mai, asadar o mare grija in minus. Aici reusim sa ne tragem sufletul putin si sa ne bucuram de cat de senin este cerul, deocamdata…

O priveliste spectaculoasa se isca in spatele nostru, abia astept sa urcam mai mult. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

Calatoria nu este deloc usoara, practic acesta este primul traseu de munte in care am urcat cu fiecare pas pe care l-am facut, nexistand zone de ses pe toata lungimea acestuia. O intamplare fericita a fost momentul cand am gasit cel mai Instagramabil loc de pe traseu, unde ne-am oprit pentru o sedinta de fotografii.

Daca am avut sau nu talent in a surprinde o imagine perfecta puteti vedea pe contul meu de Instagram: instagram.com/thelandscapesthief

Dupa mine cred ca puteam linistiti incheia aici traseul, pentru ca daca verific bine in zare tocmai observ o mare de nori in fata noastra, ca sa nu mai precizez ca urcusul capata valente de travaliu asiduu, panta nefiind cea mai prietenoasa, plus ca trebuie sa marim ritmul fiindca am poposit destul de mult- in poza de mai sus putandu-se observa ca ne apropiam deja de ora 12.00 si inca vreo 3 ore si jumatate de urcus tot mai aveam in fata.

In fata noastra, un grup de cateva persoane pierdute in zare. Senzatia de a fi in urma in traseu apasa impreuna cu rucsacul de pe umeri destul de tare

Traseul serpuieste prin zapada doar in ideea de a face urcusul mai lin. Desi sunt sigur ca fiecare pas ma aduce mai aproape de varf, al cincilea varf montan ca inaltime din Romania, sunt tare curios sa il observ printre norii care ameninta in fata. Dupa aproximativ inca o ora de mers dam si de cel mai important popas de pe traseu- punctul culminant- o stanca ce poate fi depasita doar prin ocolire sub pericol ridicat de alunecare la vale.

Bogdan strange randurile in speranta ca baietii din fata, mult mai echipati decat noi, doar-doar ne-ar lasa si noua coarda ca sa traversam mai in siguranta. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

Atentie- fara coltari acest loc nu este recomandat sa fie traversat, deoarece si cea mai mica greseala te-ar putea trimite la vale cateva sute de metri, cu tot cu zapada impachetat sub forma de avalansa, unghiul pozei nefiind neaparat cel mai relevant pentru a descrie complet panta de traseu.

Bucuria cea mai mare e servita imediat dupa traversarea stancii cu problema, de unde in sfarsit avem un prim contact vizual cu varful. Pe cine pacalim, ca desi se poate observa in zare, mai avem peste o ora de urcus foarte abrupt. O gura de ceai cineva?

In plan apropiat Bogdan, in plan secund un palc compact de alti montaniarzi si in zare semetul varf Lespezi, al cincilea cel mai mare varf din Romania. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

O jumatate de ora mai sus de acest loc primim o rasplata neasteptata- pentru doar 20 de secunde reusim sa dam in zare printre palcuri de nori de acoperisul Romaniei, trapezul format de varfurile Moldoveanu si Vistea Mare. Ce minunatie!

Pentru prima data pe traseu, timpul a stat in loc. 20 de secunde, dar ce ne-au mai bucurat! Varfurile Moldoveanu si Vistea Mare. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

Abia acum cu cativa metri aproape de varf inteleg pe deplin glumele cu respiratia lui Darth Vader- urcusul asta e fenomenal de greu, iar aerul rece sanatate curata pentru organism daca nu ar fi atat de taios la -16 grade.

Dupa 5 ore si un pic in sfarsit ajungem sus, acolo unde ne-am propus, deasupra norilor, unde obtinem cea mai frumoasa panorama in sase ani de trasee montane. Lespezi, bine te-am gasit!

Dupa 5 ore de urcus si un pic pe ceas am atins Varful Lespezi 2517m, bucurie cu atat mai mare cu cat cu aceasta ocazie am inchis circuitul celor mai inalte 5 varfuri din Romania, si sunt la un singur varf distanta de Top 10. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

Binenteles ca a zabovi mai mult de 10 minute pe varf ar fi fost un indemn la pneumonie, motiv pentru care coborarea a fost una alarmant de rapida, si s-a petrecut in aproximativ 2 ore si 40 de minute. „Cristianele” pe care le-am facut in zapada cu bocancii la vale, cred ca stau si acum dovada cat de tare ne-am grabit. Printre pasii grabiti la intoarcere am avut parte si de cea mai mare surpiza- de un fenomen extrem de rar, ce se petrece in zone montane- am surprins Fenomenul Gloria!

Fenomenul sau Efectul Gloria (denumit si Spectrul Brocken)- curcubeul din poza- apare doar atunci cand anumite conditii sunt indeplinite simultan: este un fenomen optic mai complex, creat de refractia si dispersia luminii atunci cand soarele, situat in spatele unui observator uman, ii proiectează umbra pe un nor situat mai jos decat pozitia acestuia, iar norul respectiv este format din picaturi de apa cu diametrul de dimensiune situata intr-un interval bine precizat. Urmariti intreaga aventura pe instagram.com/thelandscapesthief

Ajunsi cu bine jos, putin inainte de ora 6.00 p.m., nu ne-a ramas decat sa ne oprim la depanat amintirile unui traseu incredibil, la o supa calda in cabana de la Piscul Negru! Probabil cele mai frumoase 8 ore de munte pe ceas vreodata!

Multumesc foarte mult pentru sprijinul in parcurgerea acestui traseu #Ingersoll si www. watchshop.ro!